tisdag 13 oktober 2009

Orättvist och irriterande

Alkemisten.

Den här boken läser jag just nu. Ungefär ettusentre år senare än alla andra. Cirka.
Hursomhelst, så irriterar boken mig smått, även om den förstås är intressant. Det är sättet som författaren valt att lägga upp sina skriverier/hur huvudkaraktären tänker. Det går ungefär i stil med det här: "Och sedan tänkte fåraherden till, och då kom han fram till exakt hur människor fungerar och vad de drömmer om och hur man skall leva ett lyckligt liv-- allt detta under loppet av en mening och som tog fåraherden nästan exakt två sekunder att fundera ut."
Den är inte så realistisk, nej. Jag är nog mest purken för att den där jäkla fåraherden kommer fram till saker som för mig kan ta flera månader. Det är orättvist. Jag önskar att jag också hade en författare som skrev ned mina slutsatser under loppet av två sekunders tänkande.

1 kommentar:

Jenky sa...

Tycker Paolo Coelho är grymt överskattad. :/ Och dessutom väldigt tråkig. :D