torsdag 8 oktober 2009

Fjollor

"Titta, där går fjollorna", säger pappa menande mot TV-apparaten som visar Hem till Gården under lunchen. Det går två män, sida vid sida, ute i landsbyggden.
"Vad då, menar du att de är bögar?", frågar jag och känner direkt hur mina ögon smalnar och jag förbereder mig för en catfight.
"Ja, bögarna! Fjollor, bögar, vilket som...", säger min pappa, sådär fint fördomsfullt.
"Om du säger något mer, så kastar jag den här korven på dig", hotar jag och håller demonstrativt upp den prickiga korven som jag hade tänkt lägga på min macka.
Men min kära fader bara börjar fnissa och lämnar matbordet, och över axeln säger han "Det är nog bäst att jag går nu, innan de börjar hångla med varandra".
Jag tjuter till och kastar korvbiten på honom.
Pappa tittar litet förvånat på mig och sedan slänger han bara korvbiten till Beppe, husets hund. Beppe var nog den enda som gick nöjd ut ur den lilla sammandrabbningen.

Inga kommentarer: