onsdag 7 april 2010

De faktorer som påverkar

Jag sitter och finkammar IMDB på kortfilmer och filmer jag egentligen aldrig skulle ha sett om det inte vore för vissa talangfödda människor. Min bror suckar och säger "Ja, du är ju sådan", när jag berättar att min Sunshine-upplevelse nog höjdes pga en viss skådespelare. Jag kan inte riktigt hjälpa det, faktiskt. Jag var född till det här. Att besatt finkamma varenda liten vrå av allt jag tycker om.

Om jag fastnar för en skådespelare så måste jag se justprecisALLT som de har gjort. På samma sätt som jag måste se justprecisALLA filmer som Kubrick gjort. Eller se justprecisALLA filmer som Kaufman varit med och jobbat på. Eller läsa lyrics till justprecisALLA låtar som jag fastnar för. Eller varför inte läsa justprecisALLT som går att hitta av Sapfos förstörda verk.

Men när det kommer till skådespelare så får folk en irriterad rynka i pannan. Att fatta tycke för skådespelare anses nämligen ytligt, för det mesta. Det är ju utseendet som du faller för, eller nej vänta nu-- kan det vara så enkelt att man bara tycker att personen framför kameran gör ett så bra jobb att dina nackhår reser på sig. Att du får tårar i ögonen. Att du sitter och håller andan för att alla de element som bygger upp en film justprecis i det ögonblicket infaller i en perfekt symbios. Nej, vad dum jag är-- jag var ju bara påverkad av skådespelarens utseende.

Därför ska jag nu börja prata litet om mina favoritskådespelare. För sådana inlägg är long due, och deras talanger borde fler upptäcka. Vi börjar om några dagar. För nu är jag trött och vill äta chokladbollar.

Next up är denna hemlighetsfulla mannen.

Inga kommentarer: