fredag 13 mars 2009

Söta drömmar

Oj oj, hur ska jag förklara den här dagen med ord? Det är omöjligt! Vad spelar det för roll att jag måste gå upp om fyra timmar och jobba? None whatsoever.
Jag har spenderat tio timmar med Läraren med stort L. Tio timmar!
Vi har gjort allt möjligt. Först ledsagade han mig till en undangömd park där vi satte oss ned och bara... pratade. Sedan kaffe & te. Mer prat om litteratur och musik som är underskattad. En svag Emelina med lågt blodtryck börjar fumla med orden och vet inte riktigt vart hon ska ta vägen nu när han, han!, sitter där. Över floden, där det blir soppa, mackor och jordgubbsvatten. Konstens alla nycker lämnar aldrig riktigt våra läppar. Jag är nära, varje minut, att brista ut i en lång vers om hur mycket jag tycker om honom. Men jag håller impulsiviteten i schack.
Tillbaka över bron, där mitt förslag om öl låter lockande även i hans öron. Mer litteratur. Sapfo. Catullus. T.S. Eliot. Skolsystem som inte riktigt behagar oss. Elever som faller för lärare -- säg, är inte det komiskt? Jag skrattar med honom, trots att jag själv sitter där och håller tillbaka mina känslor.
Vi går till en annan bar som serverar raspberry beer. Knäppt. Smaklökarna uppskattar dock tydligen detta, och barndomsminnen förs på tal. Ålder. Att vara gift. Resor. Film.

En hand mot min rygg när vi går över gångstället som egentligen inte är ett övergångsställe. Det var inte första gången han gjort det idag, noterar jag i tysthet. När vi skiljs åt, så planerar vi en eventuell repetition av dagens händelser.

Sprungit hem med fladdrande fjärilsvingar inom mig; ett fånigt leende som jag inte kan sudda bort, trots främlingar som frågande ser på mig. Ett litet meddelande som lyser i det rödljusa skimret som är vårat rum, som säger

We'll work something out 4 next week. Have a nice night, sweet dreams...

Inga kommentarer: