onsdag 26 maj 2010

This must be where pies go when they die

En fråga jag brukar ställa folk, är om det har sett Twin Peaks. Om de svarar "Ja", så kan man genast se om de har blivit frälsta eller inte. Lysande ögon, fånflin över läpparna eller vilt gestikulerande armar. Jag är snabb på att säga "Special Agent Dale Cooper!" eller göra en referens till kaffe eller paj. De som har sett Twin Peaks vet. Vi kan alla sitta och småskratta över fisk i kaffet, små dvärgar som pratar baklänges eller Lelands hysteriska dans.

När jag bodde i Tokyo så hade jag, kanske som en del av er vet om, en vän som hette Gabriel. Gabriels ögon började lysa så fort man nämnde Twin Peaks. Vi tröttnade aldrig på att referera till denna underbara serie. Han tjatade jämt om hur vi borde köpa paj och kaffe. Jag sa, ja, det gör vi! Bara det att jag egentligen inte alls tycker om paj. Men vi var lika glada ändå när vi var i hans lägenhet och han valsade omkring på sitt golv i full flärd med att imitera Leland Palmers desparata dans.

Nu har någon gjort en irriterande men samtidigt komisk låt i ära till att Twin Peaks firar 20 år. Enjoy.

4 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ja! *shiny eyes*
Jag kommer ihåg scenen där Bob kom kravlande över soffan.
Först såg man inte att det var han för han var så långt borta. Den scenen höll på att skrämma skiten ur mej, när man väl insåg att det var han.

rusty sa...

Åh, jag vet, jag vet! Just den scenen är något av det obehagligaste i hela serien.

Anonym sa...

En heads up. Kanal 9 ska börja sända första säsongen av Twin Peaks den 30:e Juni kl 22:45. :)