söndag 1 augusti 2010

Böcker med svartvita teckningar i

Jag har försvunnit i något konstigt töcken de senaste dagarna. Det har regnat en hel del, och min sömn inlindas i ett varmt täcke av fantasi och regndroppar. Jag vägrar lyssna på musik som jag redan kan utan och innan, och lyssnar istället på all den där musiken jag laddat ned men aldrig tagit mig för att lyssna på. Metric, Röyksopp och Lily Allen.
När jag går ut och röker så virar jag vinterns tjockaste halsduk runt halsen och ställer mig under den regnande himlen istället för taket. Jag sitter på huk och luktar på den våta asfalten och längtar så otroligt mycket efter hösten. Jag vill dricka vin och ligga instängd i mitt rum i dagar, samtidigt som jag vill ut härifrån, från Sverige. Någonting pockar på, men jag vet inte vad, så jag ligger alldeles för länge i min säng på rygg och låter min hjärna fantisera ihop fantastiska äventyr under halvt medvetande.

Jag har börjat läsa En Världsomsegling Under Havet av Jules Verne. Jag både hatar och älskar hans verk. Jag tål inte hans eviga statistik som utgör ungefär 80% av allt han gör. Men när väl äventyret kommer igång så förlåter jag honom. Han passar min sinnesstämning väldigt bra just nu. Gamla texter gör mig lycklig.

Inga kommentarer: