torsdag 28 maj 2015

"Det är PriVET Drive, inte Private Drive. Man får fel om man skrivit Private, Privet är rätt."

Harry Potter-quiz på Yaki-da med Quizadillas! De gör ett sorts teater-quiz, där de spelar upp scener från valfri nördig fandom. För ett halvår sedan hade de Twin Peaks, till exempel. De var roliga, de var duktiga, och det var hemskt bisarrt att se Harry Potter-scener spelas upp på svenska. Och visste ni att The Elder Wand heter Fläderstaven på svenska? WHAT THE. Fläder. FLÄDER.

Vi fick 46 av 56. Som inbitet Harry Potter-fan som obsess:at över Harry i ett halvår nu, så skäms jag. Jag gjorde fjantiga misstag som:

"Vem dödade Lavender Brown?"
Fenrir Greywolf, säger jag och blir ledsen över scenen i huvudet då han sitter över hennes döende kropp och äter henne, och Hermione springer fram och skriker "NO!", mitt i virrvarret under The Battle of Hogwartz.


Dock så heter han ju Greyback, inte Greywolf. Argh.
Och han som jobbar på The Knight Bus heter Stan Shunpike, och inte Stanley Pike. ARGH.
Och Dursley's adress, där Harry växer upp, är "Privet Drive 4, Little Whinghing, Surrey", och INTE "Little Whichet". Eeeeh.

Jag satt ivrigt och väntade på den klassiska Snape-kommentaren då han tar över Defense Against the Dark Arts-lektionerna från Remus Lupin:
"Turn to page Threehundred-and-ninety... FOUR"
Men den kom inte.

Däremot kunde jag namnet på Emma Watsons jämställdighetskampanj ("He for she"), kom ihåg alla smeknamn på The Marauders (har alltid haft svårt att komma ihåg vem som är vem, ochtamejfan, vad fan de kallar sig själva.)
"Men Sirius' smeknamn använder ju han och Harry när de skriver brev till varandra?"
"Jaaaaaaellerneeej? Han skriver ju under med Snuffles ett tag, så att ingen ska fatta att det är han om the owl post blev läst av någon annan än Harry?"
"..."
"PADFOOT."
"Åh! Jaaa, Padfoot! Men James då?"
"Pongs? Prong? Prongs?"
"Ja! Prongs! Bra!"
(För övrigt, vad fan betyder Prongs?)

Och småsaker som att Neville's padda Trevor, av en outgrundlig anledning är en sköldpadda i den spanska versionen av boken. Jag skulle vilja tacka alla Harry Potter-Instagramkonton som jag följer, som delger sig av sådan onödig information.

Jag hade allra mest sett fram emot alla spells. Det gick ju asdåligt, såklart. Sectum Sempra var inte med, vilket jag inte hade förväntat mig iofs. Jag ville berätta vad den betyder ordagrant. Men jag fick nöja mig med att förklara en teori för K på vägen hem:

[OBS, typ asstor spoiler för sista boken, OBS]

"Okej, så de tre bröderna i sagan om The Deathly Hallows, så har de ju The Elder Wand, The Resurrection Stone och The Invisibility Cloak, eller hur? Så Snape har The Elder Wand som han vinner av Dumbledore när han dödar honom, Voldemort har stenen från sin ring som gått i hans släkt i generationer, och Harry har The Invisibility Cloak. De ÄR de tre bröderna. Men vem är Döden? Dumbledore är Döden! I sagan så säger de ju 'and the third brother greeted Death like an old friend at the time of death', vilket händer. Harry möter ju Dumbledore vid King's Cross precis när han blivit dödad av Voldemort. Dumbledore är Döden! Döden! Mind: BLOWN, eller hur?"

För övrigt tycker jag fortfarande att det är litet coolt att Harry är ägaren av alla Deathly Hallows ett kort tag. Och att det är därför han inte känner något när Voldemort kör Crucio på honom på hans "döda kropp", vilket gör att Voldemort inte märker att Harry fortfarande lever. För om han hade gjort det, så skulle han ha skrikit.

[/END OF SPOILERS]


Argh. Älskar Harry Potter.

Inga kommentarer: