söndag 12 april 2015

zig-zag

Jag opererade mitt ena öga när jag var 13. Jag var skelögd, och tydligen desto mer än vad jag kommer ihåg, enligt mina föräldrar. Operationen innebar i korta drag att de skar av en bit av ena ögonmuskeln längst ut, och sydde ihop den igen, så att mitt öga skulle vara tvunget att vara rakt.
Efter någon vecka hemma, lounge:ande på min nya vita airsoffa, så återkom jag till skolan och slapp gymnastiken i en månad. Om jag skulle fått en boll i huvudet, så skulle jag tydligen kunna bli blind. Fun times.

Men den bästa gåvan som jag fick av denna operationen, var att jag plötsligt kunde uppfatta saker i periferin. Jag upptäckte att man kunde "titta" på saker utan att direkt se på det. Det var en fantastisk upplevelse. Dessutom kunde jag även uppfatta sådana där 3D-övningar då man tittar på en bild länge och så plötsligt kan man se den underliggande bilden.

Några år efter så märkte jag även att jag kunde titta i kors om jag verkligen koncentrerade mig på det annalkande fingret mot min näsa. En ögonoperation ger en inte superkrafter, och mina skills är fortfarande undermåliga om man skulle jämföra med andra. Men jag är så STOLT. Och jävligt glad över den där jävla operationen.

Från i julas, då jag, far, bror och dess flickvän åt vår 
(nuförtiden årliga) julmiddag på Älvsborgs Fästning:



Bloopers från DET STORA ÖGONBLICKET (pun intended):


Inga kommentarer: