torsdag 2 april 2015

Identitets- och omgivningskris.

Nu börjar Draco ändra utseende till något mer tilldragande. Thank god. Såklart ser han fortfarande väldigt annorlunda ut mot Underwater Light; han är längre, har kortklippt hår i nacken och lång lugg.

Jag tycker det är väldigt fascinerande hur man bygger upp en bild av karaktärer i ens huvud när man läser. De är vaga, men man är samtidigt säker på hur man tänker sig dem. Om hur man ibland stannar upp för att försöka fastställa deras utseende, och det bara blir fult och för skarpt, och måste mentalt skaka på huvudet för att sudda bort den mänskliga impulsiviteten av att kategorisera saker.

Det är samma sak med omgivningar, både i läsande, men även i drömmar. Hur man återkommer till hur utrymmen ska se ut. Hur man envist hoppar över de skrivna meningarna som beskriver något annat än vad man tänkt sig. Fastän det står svart på vitt.
"Harry sitter på vänster sida av Draco, inte höger."
"The common room är inte lika stort som de skriver i texten."
"De sitter på bänkar, inte stolar. Fastän Harry plötsligt ställer sig upp så att stolen faller omkull."
"The Dursley's hem ser ut som min gamla barndomsväns, fastän jag lagt till ett rum för mycket, som de inte ens nämner att det finns."

Och om man spinner vidare om drömmar, så hade jag en väldigt annorlunda upplevelse inatt.
Att läsa om homosexuella relationer under större delen av det vakna dygnet sätter ju såklart sina spår. Jag drömde att jag blev upphetsad, och när jag tittade ned så var min "klitta" (som folk säger nuförtiden) väldigt stor och erekt. Jag spärrade upp ögonen när jag betraktade detta, men insåg att den "alltid" blir så när de köttsliga lustarna kommer över en. Jag visste att det skulle försvinna om jag möjligtvis skulle känna för att leka med mig själv. Och när jag var säker på att allt var som vanligt, så minskade lusten, och även min privata del. Jag tittade på den när den började minska, och tänkte roat för mig själv att, "Jisses. Den ser ut som en snopp".

Detta kanske låter vulgärt för någon som aldrig upplevt känslan av att byta kön, ålder och person i sina drömmar. När jag vaknade av den bländande solen i mitt ansikte (jävla morgonsol), så blev jag mest förvånad över att jag drömt en dröm med sexuellt tema. Jag gör nästan aldrig det. Men det är de drömmarna som är de mest fascinerande -- när man byter identitet, och den känns lika bekväm som att man vore sig själv.

Inga kommentarer: