torsdag 12 juli 2012

Blodets tryck och dess fall

Läste på någon blogg om en kvinna som fått litet blodtrycksfall.

"Det jag upplevde de två första gångerna var följande symtom:
Kallsvettningar
Yrsel
Domningar i fingrarna
Allmän svaghet i kroppen
Svartnar för ögonen
Svimningskänsla"

Och jag bara stirrar och tänker "Det där har jag varje dag". Vad hemskt. Varje dag! Men det är en sådan där grej som man inte får klaga över, för att "litet problem med blodtrycket har väl alla", som de flesta brukar uttrycka sig. Så då får man sitta där och skämmas istället för att man måste gå i slow motion när man blir för matt (annars svimmar man); det tar så himla lång tid att knyta skorna, för du måste hålla dig fast i dörrkarmen tills synen återkommer; att du måste skriva ner saker du tänker på, för annars kan du inte skapa en vettig mening; för att folk måste vänta på ett svar, eftersom du själv måste vänta på att du återfått balansen, etc.

Fast min mamma är likadan. Och när hon inte svarar, så blir jag irriterad, fast jag vet att hon kämpar med att försöka bilda en vettig mening. Fast jag vet att det ibland tar lika lång tid för mig att knyta skorna. Fast jag vet att hon är sur och ovanligt osocial för att hon är hungrig. Jag vet inte hur många gånger jag och mamma antingen stått och skrikit på varandra eller bara suttit med nedsjunket huvud i tystnad, för att sedan äta, och därefter bli bästa vänner igen. Allt för att vi bara slutar fungera så fort vårat blodtryck blir ledset.

4 kommentarer:

Jenky sa...

Så där har jag det med mitt blodsocker. Låter jättetöntigt när man klagar på det eller nämner det, men kan vara riktigt skitpissejobbigt. Speciellt när man inte har diabetes. Då blir man inte ens särskilt väl bemött på vårdcentralen eftersom man inte "ska" kunna ha problem med så kraftiga blodsockersvängningar om man är frisk. Jag blev så dålig av lågt blodsocker att jag fick åka in akut till sjukhuset en gång i våras, och inte ens efter det fick jag en ordentlig utredning. Jag fick googla själv efter likasinnade, och lära mig vad jag kan äta och inte för att hålla det på en jämn nivå. Och nu fungerar det rätt bra. Jag kan verkligen tänka mig att det är likadant med lågt blodtryck. :/

sophie sa...

Hej, jag har just nu en tävling där du kan vinna ett iphone 4 skal som du själv designar :) Var gärna med och delta :)

kram

Monia - mamma till Tuvalie sa...

Om du inte redan är det, så var gärna med i mina olika tävlingar :) Enda kravet är att gilla på facebook, enkelt va? :)

http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

Om länken krånglar så gå in på min blogg och kika under kategorin TÄVLINGAR. Ha en fortsatt trevlig dag!

Anneli sa...

Grattis till vinst i min blogg: http://vanitas.blogg.se/2012/july/vinnaren-av-boken-tyghunden-snuff-ar.html

Ha en skön helg!
Kram, Anneli