måndag 8 juni 2015

Att bara skratta väldigt mycket.


Det är Sveriges nationaldag och vädret är uselt. Väljer att inte gå till Slottsskogen och titta på symfoniorkestern. Väljer att inte gå på Picknickfestivalen vid Apslätten. Väljer att somna.
Vaknar upp och solen är framme och allas balkongdörrar är öppna och folk går med systembolagspåsar.

Jag åker hem till några vänner som ska ha en fest för sitt påhittade land. Det är tredje året i rad som de firar. Där är det trettio personer, och jag och S hittar varandra snabbt och klänger litet på varandra. Jag är sömngroggig, apatisk och ledsen. Jag har ramlat på vägen dit, och jag sluddrar när jag pratar, fast jag är nykter och precis ätit gröt innan jag kom. Hämningarna är lösa, och jag sitter där bredvid henne och pratar om att jag bara läst fanfiction hela dagen, och sedan runkat, och att det var väldigt trevligt. Men att, S, jag mår så himla dåligt, tjuter jag och plutar med underläppen och börjar sedan skratta tröttsamt.

Så står jag i köket och kysser Dl, och tackar för att jag fick komma. Då vänder sig S mot mig och säger "Jag vill också ha". Och hon får.
Sedan börjar vi prata om Stenmark, och jag säger "Ska vi säga axelklaffar med ö?"
Och vi slänger huvudet bakåt och vrålar "ÖXÖLKLÖFFÖR!!!", för att sedan krampaktigt krama varandra och gapskratta.

Hämningarna som inte är i funktion gör det lätt för mig att börja prata med andra. Sitter utomhus och huttrar och frågar om jag inte kan få gå in och hämta min sjal, åtminstone? Jag och två andra har bestämt oss för att vi ska sitta där hela natten, och ingen får gå och hämta något varmt att ta på sig. Jag påpekar att de inte ens har någon jacka på sig, och inga skor. Alla börjar huttra till slut, och vi bestämmer att man får gå in för kissepaus och att titta på boobs. På vägen in till kissepaus så petar jag på L's axel och säger "Kan jag få en puss?", och hon vänder sig om från diskningen och så får jag mjuka läppar mot mina.

"Okej, röstning. Vilka är minst sämst av Broder Daniel och Linkin Park?"
Det blir oavgjort, för att en inte vill rösta. Han har kilt på sig, och vi frågar om han har underkläder under.
"Om man har något under, så är det bara en kjol. Har man inget, så är det en kilt. Jag tänker inte säga, man får känna efter om man vill veta."
Så jag gör det. Smyger upp handen innanför och känner hudvärme någon centimeter innan jag nått målet.
"Det är en kilt", säger jag.

När vi börjar skallra tänder, så piper jag ut att vi borde ta en paus och ha litet hall-häng.
"Vad då, i hallen?", men ingen protesterar, för alla vill in och sträcker sig efter minsta lilla halmstrå som erbjuds. Vi slår oss ned på golvet och fnissar, och jag tänker att det här var en bra idé att komma på.
Folk börjar slå sig ned hos oss, men små anekdoter som "Det brukar ju finnas kökshäng, vardagsrumshäng och utomhushäng, men jag har aldrig varit med om hall-häng". Det är varmt i hallen, och jag skrattar, spiller ut öl och justerar min basker som jag använder för första gången på flera år. Det börjar bli trångt i hallen. Någonstans här börjar jag pussas med en person, och som den kysshora som jag är, så kan jag nog inte ens räkna på två händer hur många det blivit när festen är slut.

Dl håller tal. Under beskrivningen för eventet står det "L får INTE hålla tal, pga att hon 'inte är en talerska'". När hon flikar in något, så skriker någon "Håll käft!", och alla trettio-någonting skrattar högt. Sedan brister Dl ut i sång, en gammal dryckesvisa från Irland, med mååååånga verser. De som kan sjunger, men när refrängen kommer in ("Hey ho hey ho heey hooo!"), så rungar det, och alla ler som tokar. Jag höjer glaset för varje "Skål!", för jag dricker folköl och är glad över det. Jag kan knappt fatta att jag är här, att jag har så roligt, har umgåtts med så många människor, har fått pussa på så många människor, och nu sitter jag där med mentala tårar i ögonen och sjunger med trettio andra personer. Tänker att "får jag ens vara här?", för jag har alltid velat vara med under sådana här saker i hela mitt liv. Kompisgäng som hittar på saker; och för en gångs skull så får jag uppleva det. Och jag skrattar med folk, och de går, och så kommer de tillbaka, för de vill faktiskt prata mer med mig.

Jag missar de traditionsenliga bodyshots:en, och blir ledsen och frågar om inte jag också får, fast jag missade? Spriten är slut, så jag frågar om jag får shot:a vatten ur L's navel istället. Jag får det, och snart har jag och några andra lapat färdigt.
Sedan snurra flaskan, även denna enligt tradition, och jag sitter där och är skitglad, för jag fick inte köra sådana lekar heller under min uppväxt. Det byts kläder (Dl ser förtjusande ut i BH och minimal klänning), jag säger att man måste slicka på folk, sedan pussar, sedan fnissiga smekningar. Även här kommer folk och går. Men klockan börjar närma sig sent, och när jag äntligen lämnar lägenheten med en annans hand inflätad i min, så är klockan halv fem på morgonen. Sedan hånglar vi på spårvagnen och jag hetsäter ostmackor när jag kommit hem.

Inga kommentarer: