söndag 22 juni 2008

Naturens vagga

Regn. Så lugnande.
Det har börjat regna varje dag nu sedan ett par dagar tillbaka. Och varje gång jag hör regnet mot fönsterrutan vill jag bara luta mig mot en kudde och somna. Det är något väldigt speciellt med regn-sömn. Det, och att sova i segelbåtar. Det där ultimata lugnet, naturen som vaggar en till sömns.

Med regn kommer kylig luft, och mörkare dagar... detta får mitt undermedvetna att tro att det är höst. Jag välkomnar tanken. Även om jag egentligen vet att sommaren bara precis börjat. Men tanken på höst, med tända ljus, varma koppar med te, kaffe & choklad, ylliga kläder och knästrumpor som har korvat sig på ena benet. Interpol som spelar i bakgrunden. Hur man kikar ut genom fönstret och ser alla löv och allt regn. Vetskapen om att man sitter inomhus och myser med ett tjockt täcke och en god bok. Planer om att gå ut efter regnet slutat och sparka runt röda, orangea & gula löv. För mig är det som att få en ständig tidsresa bakåt i tiden. Hösten har alltid sett likadan ut, och man känner alltid samma sak. Det där varma, mysiga lugnet som gör att allt känns som en dröm.

Inga kommentarer: