fredag 5 augusti 2011

Konstruktiv stege

Jag har vissa saker jag brukar ta till för att kunna må bättre. Om jag under en period prokrastinerat alltför mycket, så brukar jag till exempel börja lugnt med att lyssna på en ny skiva varje vecka. Ett utmärkt sätt att ta till sig det kulturella, det man mår bättre av, att upptäcka musik som man annars aldrig tar för sig att lyssna på. När man gjort det under veckans gång så tänker man "Men nu då? Nu har jag gjort det, vad ska jag göra nu?". Då kanske man lagar en ny maträtt du aldrig lagat förut, så du lär dig något. Kanske läser ut den där boken som du aldrig får lust att läsa ut men som ändå ska tillbaka till biblioteket. Du kanske skriver upp en tvättid, diskar eller städar. Går en promenad, för en promenad i veckan är ju inte så farligt. Redan nu börjar det bli konstruktiva saker du gör. Nu kanske du känner att söka jobb, ja det kanske du kan göra också. Kanske ringa upp vänner som du inte hört av på en månad, för att du har varit för upptagen med att prokrastinera och skjuta upp saker du inte vill göra, men borde.

Just nu lyssnar jag på Bon Ivers skiva från 2008. Idag lagade jag, som bekant, köttbullar för första gången. Imorgon ska jag kanske gå en promenad och läsa en bok. Säkerligen ska jag söka ett till jobb, för ett jobb om dagen är väl inte så jobbigt att söka?

Inga kommentarer: