lördag 13 augusti 2011

I once had a farm in Africa...



SVT visar Mitt Afrika, en film jag velat se väldigt länge. Dels för att jag aldrig sett Meryl Streep i en "ung" roll - hennes glory days var ju trots allt en tid före min födsel - och dels för att det bara är en sådan där storfilm man ska se. Till min förvåning var den som en äldre version av Nicole Kidmans Australia. Robert Redford verkar även tycka om att spela samma sorts frihetskrävande äkta män när han väl väljer att göra kärleksfilmer, som i till exempel The Way We Were. Fast både The Way We Were och Mitt Afrika är fantastiska filmer. De är dramatiska kärlekshistorier som handlar om att göra de val man tycker är viktiga i livet. När man sitter där på små nålar och faktiskt inte vet om de kommer sluta lyckligt eller ej. Verklighetstrogna små juveler som tar en med till 70- och 80-talets sakta mak i historieberättande som är så behagligt.

När jag var yngre förstod jag mig inte på varför Robert Redford fick vara med i alla filmer. Nu när åren börjar samlas på nacken så börjar jag förstå. Det är den där lågmälda charmen och hans specialkrydda av integritet som lockar kvinnor, tror jag. Och nu vill jag se om The Horse Whisperer, genast bums (som för övrigt var den första bok jag läste på engelska. Hah!).

1 kommentar:

Anonym sa...

hej! var inte du på Gackts konsert i sverige? Ska du inte skriva något om det?