onsdag 8 juni 2011

My brain never really turns off

Zappade runt på TV:n och råkade än en gång stöta på den där fantastiska dokumentären på Kunskapskanalen. Vackrare dokumentär har jag nog inte sett. Den heter Goodnight Nobody, eller En Värld Utan Sömn på svenska. Regisserad av Jacqueline Zünd.
Handlar om fyra människor runt om i världen som lider av sömnlöshet. Speciellt vackert är kinesen Lin Yaos historia om bråkande föräldrar som hon försöker hålla glada genom att studera till ett yrke hon inte ens vill jobba med, men som hon till slut får betala med att aldrig mer kunna somna. Eller Afrikanen Jeremie Kafando som jobbar som vaktmästare på en teater och solodansar inför herrelösa katter mitt i natten för att få tiden att gå.



Jag rekommenderar den starkt.
Se gärna trailern här nedan. Dock finns det ingen översättning på engelska, men känslan finns kvar.

2 kommentarer:

Jenky sa...

Jag blev nyfiken på den här dokumentären men jag har ju inte kabel-tv här hemma. :/ Och inte hittade jag den på nätet heller. Sux!

rusty sa...

Attans då :/ Den gick för någon månad eller två sedan för första gången, och så idag då... Verkar ha varit den sista reprisen. Det verkar vara en indiedokumentär (som de flesta nog är iofs...), så den är nog rätt svår att få tag på. Jättedumt!