lördag 27 november 2010

Spänt läge

För övrigt har jag börjat med en ny trevlig vana de senaste månaderna. Jag läser tidningen.
Så kallad allmänkunskap märker man inte själv att man har förrän man hamnar i en sådan situation då man bara börjar rabbla. Som exempel är jag väldigt intresserad av det spända läget mellan Nordkorea och Sydkorea (och tja, resten av världen) just nu. Och när ämnet kommer upp i samtal, så börjar jag babbla på om hur många som dött i den senaste händelsen, vilka som var civila och vilka som var soldater, anledningen till kriget 1950-53 mellan Nord och Syd, inblandningen av FN osv osv osv.

Kanske bara är enkla grejer egentligen, kanske vet alla redan om det här. Jag vet inte riktigt vad normen är för medelsvensson. Men för någon som mig, som har skytt nyheter i princip hela mitt liv, så är det här en helomvändning. Det är roligt att kunna saker.

Så återigen, vem skulle kunna ha trott det?

Inga kommentarer: