fredag 19 november 2010

Små luddtussar mellan fingrarna

Inatt var det mitt uppdrag att spela upp ett äventyr som från början var skrivet i bokform. Huvudpersonen vars skepnad jag intog var en man i 30-40 års åldern, med gröna khakishorts och panik i blicken.
Att bli jagad, att jaga. Det starkaste minnet jag har av drömmen är att jag ständigt var tvungen att äta små minimöss, levande. Proteinkälla, tydligen. De var antingen gråa eller vita och rena som tammöss brukar vara. Enda skillnaden var att de var ½-1 cm långa. Och när hörntänderna krossade deras små sköra ben och järnsmaken spred sig i munnen, så skrek de.

När berättelsen var över och jag mötte författaren vid slutet, så ändrades sakta min fysik tillbaka till mitt vanliga jag.
"Ett sådant äventyr har du aldrig varit med om förut, va?" sa han och sken som en sol.
Jag glodde bara argt på honom och sa: "Tvinga mig aldrig att göra det här igen."
Sedan plockade jag ut en halvuppäten vit mus ur munnen och slängde den på honom.

Inga kommentarer: