onsdag 16 december 2009

Gackt-- en introduktion

Gackt under början av sin karriär, 1999.

Efter en kommentar av finaste Jenkyjenks, så har jag bestämt mig för att göra en kort presentation av artisten Gackt för er som inte har en aning om vem det är. Ni som har känt mig sedan gymnasiet, vet nog redan om vem det är. Jag gissar på att det informationsflödet inte var frivilligt intaget.

Gackt Camui är en japansk artist som började sin solokarriär 1999. I år är det hans 10th anniversary, vilket han firar med att släppa 10 singlar under ett år. Eh. Ja.
Innan 1999 var han sångare i ett band som hette Malice Mizer. Då såg han ut om en anorektisk gotare i för tighta läderbyxor. Hans kompanjon var Mana, som ofta nämns som Gothic Lolitans fader.


Den vanliga påpekningen som alltid chockerar-- alla personer på bilden är män.
Gackt är i mitten, Mana är till vänster om honom.

Fråga vilken j-tard som helst (människor som tycker om japansk kultur kallas ofta för detta), de kommer att känna igen det här bandet. Malice Mizer brukar ses litet som morfadern till alla japanska alternativa band, iaf för oss västerlänningar.

Gackt under 2005-perioden, då jag var som mest besatt.

Gackt har gjort det mesta under sin tio års period som soloartist. Han har agerat regissör och skådespelare i en film. Han sjunger och komponerar sina egna låtar. Han har gett ut böcker, är modell och designer. Han kan spela de flesta instrument som finns, bland annat piano, gitarr, bas, trummor, trumpet, shamisen etc etc etc (jag skämtar inte, han kan typ 10-15 instrument).
Kort och gott är han en numera snorrik japan på 36 bast som har en stor fanbase i Japan. En fanbase som jag aldrig lyckas stöta på, och känner mig därmed som den enda Gackt-älskaren i hela universum. Det känns litet ensamt ibland.


Gackt under 2009.


3 kommentarer:

Jenky sa...

Aaahaaa! Jag kommer ihåg Malice Mizer!

rusty sa...

Wait, whut? :O Hur kommer det sig att du har lyssnat på dem?

Jenky sa...

Nä, jag lyssnade inte på dom själv men jag hade en kompis som gjorde det på den tiden.