tisdag 4 december 2012

Utrivna, men inte glömda.

En vardagshobby jag har, är att samla på tidningsnotiser som jag tycker om. Det kan vara allt från en insändare, till en nyhet från TT, till någon mysig artikel som fått mig att le.
För något år sedan fick jag kanske världens finaste bok av mamma, en sådan där överdesignad, lyxig, shabby chic-notebook som man aldrig använder, för att den är för fin. Det enda jag vågat klottra ner är en lista på "The great and ruinous lovers".

Men nu har jag kombinerat de två, och sidorna fylls sakta med historier om 5-åriga pojkar som saknar sitt sönderkramade gosedjur, och om män som cyklar från Malmö upp till Kiruna för att hälsa på sin lumparpolare (för att stanna en dag och sedan cykla hem igen).

Och jag kan inte hjälpa att älska den sidan av mig. Att jag kan veckla ut en knöglig lapp, läsa något ur sin kontext, och genast förstå vad jag själv menat och reagerat på. Det är som att hitta ett av alla otaliga ark med papper, där jag skrivit ner favoritdelar- eller dialoger från böcker jag läst (komplett med sidnummer). Det är som att få öppna en tidskapsel, eller i det här fallet, en känslokapsel, man glömt bort att man hade lagrat i huvudet, och få återuppleva det igen. Sedan lägger man tillbaka arket, för att sedan hitta det igen några år senare.

5 kommentarer:

sophie sa...

Hej, du har deltagit i min julkalender och vinnaren är nu publicerad. gå in och kolla om det var du som vann och varför inte delta i dagens lucka? :)

KRam

Liie sa...

Hej! Du deltog i min tävling om ett Yankee Candle från Ambinesshome.se, nu är vinnaren publicerad, se om det var du som vann här http://liie.se/2012/december/vinnare-lucka-2.html! Jag har även ordnat 20% rabatt på alla Yankee Candles hos Ambinesshome.se till alla mina läsare, passa på att bunkra upp med härliga doftljus nu! Rabattkoden finns i inlägget.

ADARAS sa...

I dagens lucka kan du vinna ett par Damn Heels, var gärna med! :D http://adaras.se/2012/december/lucka-5-vinn-damn-heels-i-guld-eller-silver.html#comment

Liie - Julkalendervinst 6 dec - 3 nagellack! sa...

Hejsan! Du deltog i lucka 3 i min julkalender, tävlingen om ett presentkort på 300 kr hos getpersonal.se, nu är vinnaren utsedd och presenterad här http://liie.se/2012/december/vinnare-lucka-3-2.html kom in och se vem det blev och kanske ta del av rabatten jag tipsar om :)

Lin Lin Linda Li sa...

Jag älskar den här idén. Det är sånt som får själen att orka.