tisdag 15 maj 2012

"I smell sex all over you."

Jag har börjat sticka. En vinröd halsduk är mitt första nybörjarprojekt, komplett med ojämnt stickade rader. Lyssnar på ljudböcker medan jag jobbar på, har väl suttit i snart åtta timmar totalt. Det går långsamt, för garnet är tunt, stickorna ännu tunnare, och mina fingrar gör ont. Jag antar att jag går igenom någon slags hudförhårdning för tillfället, ni vet som man får när man börjar spela gitarr. Men det är en behaglig förströelse, och det är som balsam för själen.


Boken jag läser just nu, Cosmopolis av DeLillo, är svårläst. Inte på grund av de smarta dialogerna och vackra språket, utan för att huvudkaraktären är en jävla mansgris som är svår att relatera till. Filmen kommer ut någon gång i år, tolkad av Cronenberg a.k.a. blodsplatterkungen. Ska bli intressant att se hur han tolkar huvudkaraktärens hoppande tankegång och vilja.

Annars väntar jag på en biografi om Garcia Lorca, en spansk poet som verkade under 1900-talets början. Egentligen borde jag väl läsa ut biografin om Sven Hedin först, men det är något med klingande olivrelaterade odes som lockar mig mer.

Inga kommentarer: