tisdag 22 maj 2012

Äventyr!

Igår sken solen och sommaren var här. Jag fick en smärre chock, för dagen innan hade jag fortfarande gått runt med min vinterjacka.
Så jag och Danielen tog vårat pick och pack och satte oss på en båt vid Saltholmen för att åka ut till Asperö. Väl där, vid en gömd och glömd klipp- och badstrand, så lutade vi oss bakåt och njöt av dagens tidning och några öl. Det är något av det allra bästa med Göteborg. Tillgängligheten och möjligheten att kunna hoppa på en båt med ens månadskort och åka ut i skärgården när man än vill.

Sedan kröp molnen på, och Daniel undrade bekymrat om vi inte skulle packa ihop våra saker och bege oss mot båthållplatsen igen.
"Näääää", sa jag. "Den går ju inte förrän om 40 minuter ändå. Spelar väl inte så stor roll om vi får litet regn på oss."

Ösregnet, med regndroppar så stora att jag nästan trodde att det haglade, dundrar sedan ned över oss med vi skrikandes och skrattandes lunkar mot hamnen. Vi tar temporärt skydd under ett plåttak och ser en livrädd katt springa 300 km/h för att undkomma åsk- och regnvidundret. Men jag bara fortsätter att skratta medan sidentyget från min blus klistrar sig mot huden och håret lägger sig runt ansiktet.

"Ja ja, vi behövde visst inte bada idag, det räcker om man stannar på land", säger jag till en gammal man vid hamnen. Han ler brett mot oss och erbjuder oss ett av sina paraplyn. Egentligen behöver vi det inte, för vi är redan dyblöta ända in till underkläderna och skorna. Men vi tackar och tar emot ändå.

På vägen hem slår vi oss ned vid Red Lion vid Majorna och tar en öl medan regnmolnen försvinner och solen tittar fram igen.
Idag är jag helt slut. Dels sedan äventyret igår, men också för att jag har börjat med yoga, och mina magmuskler påminner mig fortfarande om hur ovältränad jag egentligen är. Men jag struntar nog i tröttheten och beger mig mot tisdagsquizet idag i alla fall.

Inga kommentarer: