söndag 18 maj 2008

En glasögonorms bekännelser

Ibland får jag för mig en del saker som jag bara -måste- prova. Som t.ex. en dag för några veckor sedan då jag slogs av tanken att jag faktiskt inte kan titta i kors. Ett av de många bieffekter man får stå ut med som glasögonorm.
När jag var liten så kollade jag bara med ett öga. Så då gled alltid det andra inåt, för jag använde det ändå inte. Detta tyckte jag var väldigt jobbigt när jag kom upp i tonåren, speciellt när man badade, för då blev det ännu värre. Så mamma frågade mig en vacker dag om jag ville operera mitt högra öga, korta litet på ena sidans ögonmuskel, sy ihop det igen, så att det ögat jag inte använde så mkt var -tvunget- att vara rakt. Jag sa glatt ja till denna faktiskt mer eller mindre skönhetsoperation. Två månader senare åkte bandaget bort, och jag var tvungen att vara med på idrotten igen (jag fick inte vara med då ögat läkte, för om jag skulle fått en smäll i huvudet skulle jag ha kunnat bli blind).

Vad blev effekten av denna operation då? Jo, sådana där ögonövningar nivet, som man börjar med en brusig bild nära ögonen och sedan sakta drar den ifrån, så att det bildas en figur i allt brus? Sådana kan jag också se nu! Jag har också fått sidsyn, vilket jag inte alls hade förut (ni ska bara veta hur mkt jag använder den och smygkollar på folk hela tiden!).

En av alla de skills jag alltid velat lära mig, är just att kolla i kors.

Inga kommentarer: