lördag 7 februari 2015

Det är detta som jag "byggde" som var en sådan stor hemlighet - en kotatsu.




"If you’re talking about winter in Japan, one of the main images is of the kotatsu. A kotatsu is a home heater that consists of a table placed on the floor with a blanket draped between the legs and the surface to hide the heater beneath it. Since it often appears in anime and movies, there are many people around the world who know about it.
In Japanese households, it’s standard for families to sit under the kotatsu in the winter to eat mandarins and watch TV together. It’s a scene that can be said to be unique to Japan."

Den kostade mig totalt ca 500 kronor. Täcket köpte jag second hand för 200. Värmefläkten för 300. Bordet fick jag gratis från Blocket.
Jag sitter under den varje dag. Jag sitter alltså på golvet och äter, tittar på TV och löser korsord. Det enda som är dåligt med denna fantastiska möbel såhär i vintertider är att den äldre generationen har en tendens att klaga över att tvingas sitta på golvet. Eftersom jag gjort mig av med mitt matbord.

I tisdags så sov jag under den hela natten. Det var fantastiskt mysigt.
Självklart införskaffar jag även mandariner som läggs upp på ett kristallfat, ifall någon skulle få ett ryck och vilja göra något extremt japanskt. TV:n används dock inte till annat förutom På Spåret (och nu de kommande lördagarna, då Melodifestivalen börjar).


Obs, det är inte kotatsun på bilden som skrivit brevet.

Inga kommentarer: