torsdag 7 oktober 2010

Scrooge's inception

Jag var och såg Inception för några dagar sedan med min ömma moder. Men jag hade inte tänkt prata om filmen för tillfället, utan om detta inlägg som Carororo skrivit. Det är en liten rolig notis om att Inceptions huvudkaraktär, spelad av Leonardo DiCaprio, skulle kunna vara baserad på Kalle Anka. Tydligen skrev allas favorit (åtminstone min) Don Rosa detta äventyr 2002.

Ah, Don Rosa. Vad skulle man inte kunna skriva om honom? Superlativen är för få. Hans serier är som ens äventyrsdrömmar var när man var liten. Skatterna, resorna, mytologin, men också framför allt detaljerna.


När jag var liten så prenumererade min bror på Kalle Anka-tidningen. Jag brukade smyga in i förrådet intill hans rum och leta igenom alla lådor som var fyllda med tidningar. Där satt jag sedan i timmar och försökte hitta den kontinuerliga ordningen på berättelsen om Joakim Von Ankas liv. Min hjärta dunkade högt när jag nådde mina favoritpartier, såsom denna. Just denna bild brukade jag sitta och bara titta på i flera minuter.


Bestämde mig för några månader sedan att läsa om allting, så det gjorde jag. Berättelsen om Joakim Von Ankas liv hade inte blivit sämre med åldern, utan snarare bättre. Han är fortfarande min favoritkaraktär, och Don Rosa är fortfarande min favorittecknare.

1 kommentar:

Mimmi sa...

Visst är de fantistiska? Titta i en nyutkommen Kalle Anka, och du brister i gråt, det kan jag lova.