fredag 11 februari 2011

SMS jag skickade 21:50 igår kväll till min familj


Jag har precis bemästrat konsten
att vända på pannkakor i luften! :D


Mor - 21:51
:D stolt mamma :D jag visste väl att du var en mästare

Bror - 21:56
Respekt!!
Fan va gott med pankisar!

Pappa - 22:00
Grattis! Dina framsteg i köket växer hela tiden.

Linda Lo - 07:10
Grattis! Detta är avancerad matlagning. Du borde testa något annat som du tror är svårt. Kram Linda


Jag har bara lagat pannkakor en gång tidigare i hela mitt liv. Jag hade alldeles fel redskap när jag stekte (hej minimalt kök med limiterad tillgång till köksredskap), så de första pannkakorna gick bara sönder och blev mest en enda stor, trasig deghög. Ungefär såhär såg mitt minspel ut efter varje pannkaka jag misslyckades med:

:/

:(

D:


Sedan bestämde jag mig för att det kan tusan inte bli sämre pannkakor än de jag just lyckats förstöra. Så jag tänkte att jag kunde försöka. Efter ett flipp så låg där en perfekt och hel pannkaka. Sedan jublade jag och skickade ovannämnda SMS till alla i min familj med darrande adrenalinhänder. Äntligen något man bara kan direkt!

4 kommentarer:

Jean sa...

Lustigt det här med plättar/pannkakor.

I norra Sverige kallas det plättar, de som steks tunna i stekpanna.
Medans det som görs i ugn kallas för pannkaka.

Söder ut verkar det vara tvärtom. :/

Grattis till framstegen i matlagning. Jag är absolut kass på det.

rusty sa...

Jaså? Det hade jag ingen aning om!
Vi brukar kalla pannkakor för de där tunna man steker i panna, samt ugnspannkaka för de man gör i ugnen.
Plättar kallar vi de där minipannkakorna som man gör i plättjärn. :)

Och tack! Jag har aldrig riktigt lärt mig att laga mat, så varje ny sak jag lär mig känns som en stor bedrift. Man har väl alltid haft litet glittrande ögon gällande att vända pannkakor i luften sedan man var liten. Litet magiskt med pannkakor, och när det blir roligt så är det ju ännu mer underbart. :3 Jag trodde det skulle vara jättesvårt (det ser iaf svårt ut), så jag blev mycket förvånad över att det var såpass enkelt.

Jean sa...

Plättar kallar vi de där minipannkakorna som man gör i plättjärn.

Kallas våfflor här uppåt i Norrbotten, görs med våffeljärn.
Massa med olika namn. ^^

rusty sa...

Jojo, men det finns ju våfflor också! De där frasiga pannkaksliknande sakerna som får så fin form.
Haha, ja verkligen en massa olika namn.