måndag 28 februari 2011

Jägare

Jag sitter i en kanot och flyter dit det glasklara vattnet tar mig. Solnedgången färgar skärgården orange, gul och rosa. Solen sväljer upp horisonten och jag ryser. Björks suggestiva toner smyger runt mina öron och hjälper bygga upp förväntningarna inför min kommande resa. Inuti mig exploderar nervositeten och adrenalinet medan jag försöker förlika mig med tanken på att jag snart ska lämna den här vackra omgivningen bakom mig.

Sedan ror jag in mot land och försöker med yviga gester förklara för min familj hur fantastisk naturen är. De förstår inte min adrenalinnivå, men pappa ler. Så jag klättrar upp på berget och känner hur vinden rycker tag i min darrande kropp. Den starka vinden virvlar runt mitt hår och genom hörlurarna viskar Björk.

If travel is searching, and told what's been found. I'm not stopping.

I thought I could organise freedom. How scandinavian of me.

Inga kommentarer: