tisdag 6 mars 2012

I just don't know what went wrong

Jag ringer en vän. "Hej! Vill du gå på quiz med mig ikväll?"
"Ja, det hade vart trevligt."
"... Men?"
"Vad då men?"
"Så du vill följa med?"
"Ja!"

Är det bara jag som blir förvirrad av sådant där? "Vart" (eller "Varit" om man ska vara anal) indikerar ju något som
skulle ha kunna varit något. Medan den korrekta termen är "vore" i detta sammanhang, eftersom man ännu inte vet om det kommer bli det. *Skadad av universitetsstudier*

Det är samma som när man hälsar på hos folk och jag frågar "Har du en toalett?", och de bara börjar skratta och säger "Ja.", och ingenting mer. Jag syftar ju såklart på att "Var är toaletten och får jag låna den?", i ett försök att vara trevlig. En liten, liten del av allt min mamma försökte lära mig om etikett när jag var liten sitter kvar i skallen, så jag känner mig jättekorkad när folk tycker det är fånigt. Det är nästan att man vill slita sitt hår och skrika åt hjärnan att "Varför lärde du dig det här för? När du kunde lärt dig det viktiga i att städa!".

Inga kommentarer: