söndag 6 december 2015

"It's so. Fucking. Windy. Aaaahh!!", säger jag.

Pappa var här i helgen. Det känns så trivialt att säga att fredagens besök på en tapasrestaurang i Majorna var den godaste tapasen jag ätit hittills. De hade en sorts svensk twist på maten, vilket är spännande. Vi beställde in bland annat musslor, svensk bläckfisk (liksom, va? svensk?), kroketter, ankkorv och kanske världens godaste kronärtskockssoppa. Min bror blev alldeles salig och nämnde säkert fem gånger om hur fantastisk soppan var.
"Alltså, K, du har lagat jättegod kronärtskockssoppa förut, men i jämförelse med denna så smakade den SKIT", sa han medans han vördnadsfullt skrapade upp det sista ur skålen. Vi skrattade.
Mitt allra bästa restaurangstips: Beställ soppa eller musslor. Det är maträtter som man inte riktigt lagar själv, så man uppskattar det desto mer.
Jag åt även ostron för tredje gången i mitt liv. Jag tycker mer och mer om det för varje gång jag äter det. Det är väldigt gott. Dock så är det en sådan konstig sak att äta. Liksom, "Här, pressa litet citron över ett levande/döende muskeldjur och svälj det." Bisarrt.

Idag åkte vi med en gammal ångbåt som byggdes 1881 och åt julbord. Iom de senaste tre dagarnas skratt- och SUCK-framkallande väder, så var de tvungna att hålla sig inom älven. Jag fick återigen äta min nya favorit på julbordet sedan några år tillbaka -- grönkål. Det är inget som jag växte upp med, och grönkål var ingen ingrediens som användes eller tillagades heller.


 I'm on a boat, mothafuckah.



Vi bestämde oss för att gå till Liseberg och uppleva deras julmarknad. Det började regna, och inom kort så såg vi ut om dränkta katter. Men ljusen var så fina, dofterna från stånden spred sig, renarna var där, och de hade ställt ut värmegrillar med jämna mellanrum som man kunde stå och värma händerna vid. Jag stod vid vattnet och rökte och lyssnade på Frozen i blåsten och regnet. Det var så himla vackert.

Ungefär här hinner mitt kopiösa coca cola-drickande ikapp mig. När vi sätter oss vid ett bord på Flying Barrel, så pendlar jag snabbt mellan utmattning och överenergi. När pappa och bror beställer in en sista öl, så får jag litet panik och tänker: "Kommer jag klara av att dricka EN TILL cola?". Då kommer servitören och ger mig och K varsitt glas med läsk. "Så att ni har något att sippa på medan de avslutar sin öl", säger han.
Låt oss säga som så att jag är sockerhypad just nu.

När vi går mot spårvagnarna, så säger pappa: "Jag är så himla glad just nu. Det bubblar inom mig, jag har så mycket lyckliga känslor. Det har verkligen varit en perfekt dag."
Jag sväljer. Jag slänger armarna om hans hals och kramar honom hårt, och tänker att inget skulle kunna få mig att känna mig lyckligare än det han just sa.


Inga kommentarer: