tisdag 31 mars 2015

Familiarity bred contempt. In the case of Harry's familiarity with Malfoy, it bred contempt like rabbits.


Har läst SÅ. MYCKET. Underwater Light.

*En fanfic som började publiceras 2002, featuring Harry x Draco. Man får följa Harry och Draco under deras sjunde år, och utgår ifrån vad som var publicerat vid den tiden -- The Goblet of Fire, fjärde boken. Alternate universe, med andra ord.

Har sträckläst i sju timmar nu, med reservation för litet mobilspel och en halv portion kall gröt. Linda och Petro vet ju vad det är, eftersom vi levde hoplimmade under den tiden då den publicerades. Jag läste den dock aldrig. Jag hängde inte riktigt med i allt fanfic-läsande (men jag brukar omedvetet tycka om att låta det verka som att jag gjorde det), men denna var ett ramaskri mellan L och P.

Jag har alltid vetat att jag tycker om Draco Malfoy som karaktär, och att denna underbara romans mellan dem skulle få Draco att skina in the marvelousness som bara en dryg, sarkastisk liten blondtott kan vara. Jag känner mig väldigt smitten just nu. Wittyness, and all that. (Gud, jag har läst för mycket böcker på engelska den senaste tiden, och chattat litet för mycket på internationella chattar. Mitt språk är helt fucked up).

Har liksom skjutit upp detta läsande sedan 2005, och såhär tio år efter kanske det var på tiden att jag började. Jag visste redan innan att det är en tidsinvestering, precis som en sju-böckers-serie såsom Harry Potter är, eller Doctor Who där de haft fyra olika doktorer under de senaste tio åren.
Men att läsa fanfiction är som att titta på svartvita filmer med ett tempo som man inte är van vid, eller att sitta och läsa Don Quijote -- man måste verkligen känna för att göra det. (... Don Quijote var för övrigt en av de jobbigaste böckerna jag läst, någonsin. Jävla tonårsjag som överpresterar på svenskalektioner.)
Men nu när jag läst ut älskade, bästa Harry Potter (alltså JK Rowling-style), så kände jag att, tja. Varför inte. Det passar ju in bra. Jag har precis läst igenom böckerna i snabb takt, så att alla händelser är fortfarande i färskt minne, och jag kommer därmed inte bli förvirrad.

Bra val, mig själv. Ett väldigt bra val. Jag är kär och får ångest när jag inte läser. När jag går omkring på dagen då jag INTE läser, och känner en längtan, ett sug, något som fattas... Så kommer jag ihåg. Underwater Light. Sådär som bara böcker, filmer, TV-serier och allt som innefattar fiktionella världar och karaktärer kan göra.

I am home.

Inga kommentarer: