onsdag 7 maj 2014

Uchiyama, Kouki

MEN GUD. Vad är det här? Någon sorts undermedveten intertextualitet?

När man tittar på anime, så har man oftast favorit-seiyuus (röstskådespelare). Oftast är det kärlek vid första öronkastet för min del. Detta betyder såklart inte att det dräller av rysframkallande röster. Men varenda gång - jag upprepar, VARENDA GÅNG - jag hittat en ny favorit, så finns det en lång rad av serier man redan sett, som de är med i. Och det är som att få fangirl-magpirr kastat i ansiktet - ett pirr för varje karaktär ditt hjärta bultat litet extra för. Du har precis fått veta att alla dem är samma röst. En röst inom dig skriker: "JAG VISSTE DET", och det känns som om alla dessa år av animetittande ledde fram till detta ögonblick. För er som aldrig haft en fangasm förut, tja vad kan jag säga. Det är fucking great.

T.ex. Daryl, som jag tjatade om för ett tag sedan, 
och som jag fortfarande tänker på. Guilty Crown.


Gin, i en jättemysig minifilm som heter Hotarubi no Mori he
Shinto! Japansk religion! Den har samma känsla som Mushishi.


En av tvillingarna i Kimi to Boku.


Zetsuen no Tempest, en av de snyggaste animerna 2013.



Ooooch eftersom jag nu måste titta på typ exakt allt denna seiyuu varit med i, så tänkte jag sätta tänderna i dessa serier:




1 kommentar:

Jenks sa...

Det här är så intressant att läsa om för jag har cirka noll kunskaper inom ämnet :) Är anime riktat till olika åldersgrupper, precis som andra tv-serier? Jag tycker ofta att "omslagsbilderna" eller vad man nu ska kalla det (shit så föråldrat det lät men jag kommer inte på nåt bättre ord) brukar se så kidz-aktiga ut. Men någonting säger mig att all anime inte kan vara gjort för barn? Då skulle det väl inte vara så populärt bland vuxna? Ursäkta min klumpighet. Kan som sagt ingenting om det här. :)