måndag 12 maj 2014

SO-läraren i grundskolan öppnade mina ögon.

På tal om att vara källkritisk. Ni vet hela fenomenet med Facebook - allt detta delande av information, ett ständigt flöde där man kanske glömmer bort att tänka "Vänta nu ett tag...". Dessutom har jag en förmåga att tänka "Det står skrivet i text, därför är det sant". Detta är möjligtvis en relik från mitt livslånga läsande av böcker; det huvudkaraktären säger, tänker eller anar är oftast sant.

När man pratar om nyheter som till exempel TT, så vet man att, tja, detta är sant. Facebook har, som sagt, inte samma tillförlitlighet. Men eftersom min hjärna älskar att ta den enklaste vägen (det är mänskligt), så använder jag mig av en lathund.
Varje gång i ett samtal då man ska referera till något man läst på Facebook, så säger man: "Jag läste något på Facebook, så jag vet ju inte om det är sant, men där stod det att..."

Med andra ord använder jag mig oavsiktligt av metoden skvaller. Jag blir möjligtvis startaren av osann information som sprids likt pest. För även folk har en benägenhet att tänka: "Så länge någon sagt det, så är det sant."

Inga kommentarer: