tisdag 8 januari 2013

Mitt sovschema är helt uppfuckat. Jag har sedan tonåren varit en nattuggla, och det är inget som har irriterat mig, utan folk i min omgivning. Det är under det senaste halvåret som detta beteende har börjat göra mig riktigt ledsen. Jag vet inte exakt varför jag helt plötsligt inte vill vara en nattuggla längre, jag bara vet att varje gång jag vaknar klockan fem på eftermiddagen, så blir jag riktigt gråtledsen.


De senaste månaderna har jag gjort månatliga gedigna försök i att vända om min dygnsrytm till det bättre. Detta lyckas jag hålla kvar i ca 1-1½ vecka, sedan dimper jag tillbaka. Det är alltid på grund av ångest. Jag har svårt att somna. Om jag inte stupar i säng och somnar direkt, så väljer jag att inte sova alls.

Som det ser ut just nu, så går jag och lägger mig mellan 07:00-10:00. Jag brukar vakna mellan allt från 14:00 till 19:00. Min kropp trivs med att sova dessa tider, för det är den van vid. Jag har tio år på nacken med detta sovschema (om än inte lika extremt som det är just nu). Kruxet är ju då att huvudet tycker en helt annan sak. Den drar på ångestmätaren till max för minsta lilla skitgrej. Jag får lika mycket ångest av att tappa ett burklock på marken, som att vakna sent på eftermiddagen. Min kropp, mitt huvud, all min symbios i kroppen är helt åt helvete. Det känns som om att fixa sömnen skulle vara ett stort steg på vägen.

Jag måste göra något åt det här, men jag vet inte vad. Någon som har något tips?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är långt ifrån någon sovexpert men har perioder då jag bara absolut inte kan somna. Mycket opraktiskt när man tex måste gå upp 06.00 och inte lyckas varva ner förrän en halvtimme innan. Har med andra ord haft en del frånvaro från skola/jobb osv pga det. It sux! Har inga egentliga tips förutom att om jag vet att jag har en period framför mig då jag inte behöver gå upp tidigt och gå någonstans så ställer jag alltid väckarklockan på 12.00 varje dag. Och går alltid upp senast den tiden oavsett vad eftersom jag med 100 % säkerhet kommer att vända på dygnet annars. Det blir min gå-upp-tid. De gånger jag vände på dygnet innan jag började med den metoden så minns jag att jag ställde klockan en timme tidigare varje dag och liksom successivt vande mig att gå upp tidigare. Tror det funkar bättre än att cold turkey bara börja gå upp på en helt annan tid än vad man är van vid.

Annars brukar faktiskt såna där hurtbulliga tricks som att röra på mig mer under dagen eller bara vistas i sängen när jag ska sova fungera ibland. Har en tendens att annars göra allt i sängen: äta, kolla på tv, ångestera, läsa, surfa whatever. När jag flyttade till soffan för att göra de sakerna blev sängen mer förknippad med sömn istället för allt annat. Vet ju inte om det här funkar för dig men så brukar jag göra.

När jag var sjukskriven för ångest/depression osv för några år sedan fick jag Imovane utskrivet och det fungerade också. Men så är jag rätt känslig för alla typer av läkemedel. Efter en tablett var det som att jag kom till ro och kunde slappna av och somna. Blev inte zombie dagen efter. Är lite skeptisk mot de starkare preparaten.

Överlag är det nog rätt smart att prata med någon professionell om sånt här, som kan hjälpa bättre. Får du hjälp med det?

/Jenks

Lin Lin Linda Li sa...

Du borde kanske fråga läkaren om det här också, när han tagit reda på vad du är allergisk mot :O När jag hade sömnproblem (som jag alltid får när jag är stressad eller ångestfylld nu för tiden) så fick jag samma tips som Jenks, läs, ät, titta på saker etc någon annanstans. Jag har provat en massa olika sömnpiller också, men du skulle kanske kunna prova att ta något naturligt lugnande några timmar innan? Te eller piller, finns en massa att välja på.

Är så väldans svårt att veta vad det är som funkar för olika personer, men mitt tips är nog att gå till en naturlig läkemedelsbutik innan du går till läkare. Jag rekommenderar pepparmints-te, det är inget kaffein i det, det är supergott och man blir alltid lugn av te. Typ!