tisdag 26 juli 2011

Rosenflickan - en kärlekshistoria

För er som följer mig på facebook slaviskt kanske kommer ihåg att jag köpte rosor till mig själv för ett tag sedan. Va, inga slaviska följare? Nåväl, jag gjorde det en dag iallafall när jag mådde riktigt crappy. Även om mitt inre känns som tusen solar i jämförelse mot förut, så har jag ändå mina dagar då jag inte kan ta mig ur badkaret eller sängen. Och dagen jag köpte min lilla ros, var just en sådan dag.
Till slut bestämde jag mig för att om jag bara fick köpa en blomma för mina sista pengar, så skulle allt bli bra. Knäppt hur sådana fåniga mantran faktiskt fungerar ibland.
Jag har aldrig i hela mitt liv lyckats hålla en växt vid liv i mer än två veckor. Så jag förväntade mig en kort men intensiv period av skönhet från min lilla räddare i nöden.


Efter ett tag föll alla blommor av. Löven började skrumpna ihop och jag visste bara inte vad jag gjorde fel. Efter mycket experimenterande så började hon se litet glad ut igen.
Jag började kalla henne för "Min lilla Rosflicka", och ansade henne varje dag. Såg ledset hur hennes förut mörkgröna blad blev allt ljusare. Jag trodde hon höll på att dö.

Tills idag då jag kom hem från stugan ute på landet och såg en liten rosenknopp. Då förstod jag att hon inte alls håller på att dö. De ljusgröna bladen har hon växt fram själv!
Jag kan knappt vänta tills jag får se hennes och min första "egenproducerade" blomma slå ut.

Jag är så stolt!


3 kommentarer:

Jenky sa...

Det är svårt att hålla något växtligt vid liv! Jag har misslyckats med varenda blomma och växt som har kommit innanför denna tröskel kan jag avslöja. Fattar inte att det ska vara så svårt. Jag skulle vilja ha flera sådana där större gröna växter man kan ha ståendes på golvet, men min senaste började ruttna och dog utan att jag ens märkte det. Plötsligt en dag luktade det bara väldigt illa hemma hos mig. :((((

rusty sa...

Jag har haft samma problem. x_x Jag hade ett litet träd en gång som jag lyckades döda alldeles själv. Tror såhär i efterhand att det berodde på att jag glömde bort att vattna den hela tiden, och när jag väl kom på det, så hällde jag i vatten för jag tänkte hon var så törstig. Men då ruttnade ju plantan. Så jag tror både du och jag har övervattnat vs. glömt våra blommor!

Det som har gjort att jag nu lyckats hålla båda (!) mina två växter vid liv här hemma beror på att jag provat mig fram. Alla tips i världen kunde inte få mig att lyckas förut.
Men nu har jag alltså kommit på att Rosenflickan min ska ha jättelitet vatten varje dag. Och krafsa upp jorden litet varje gång så hon kan andas. Och ansa, ansa, ansa, för annars lägger hon energi på fel bladstam.

Och ett tips är ju att köpa växter med blommor som har übertjocka blad. De behöver man typ aldrig vattna, litet som kaktusar är de.

Jenky sa...

Bra tips! Det där med jorden och ansningen hade jag inte ens tänkt på. Min lösning har varit en gigantisk grön växt i plast som jag har ställt längst bort i rummet, så att man inte ser att den är fake. Haha. Men jag vill ju ha fler levande. Kanske borde ge det en chans till.