lördag 12 mars 2011

daijoubu

Jag sitter här med en klump i magen som infunnit sig hela dagen. För när jag vaknade i morse så var det första jag såg "Jordbävning i Japan" i form av ett SMS från mamma. Jag tänkte först att det hade något att göra med det jordskalv som hände för någon vecka sedan, och avfärdade det som en gammal nyhet. Sedan kommer ett extrainslag under Skidskyttet där de berättar att det varit en jordbävning i nordöstra Japan på en skala av 8.9. 8.9!!

Idag är en sådan dag då man verkligen ska glädjas över att en sak som Facebook finns. På det sättet kunde jag relativt snabbt få reda på alla mina vänners status-- hur det hade gått för dem, hade de skadats, levde de ens? Och svaret var ja. Det är bra med alla. Men alla är också uppskakade, och en del är livrädda. Tydligen har det fortfarande inte slutat skaka.

Nu är jag mest orolig för om det kommer komma ännu fler häftiga skalv. Hur mycket tsunamin kommer ödelägga. Allt kaos i form av städer och människoliv som kanske kommer förstöras. Eller redan har förstörts. Maelstrommen till exempel. Hur läskigt är inte det? Eller kärnkraftverket som kanske kommer börja läcka.

Allt känns overkligt.

Inga kommentarer: