onsdag 19 november 2014

2006 vs 2014


Läser igenom en gammal dagbok just nu. Hittade detta inlägg:

"För någon dag sedan brast en person inför mig och skrek och grät att jag kunde få vem jag ville. Att jag var så vacker och smal att det inte gick att vinna. Att om jag verkligen var en vän, så skulle jag inte följa med dem vidare och festa. Häpen stod jag och såg på och tvingade mig själv till gråt. Jag visste att jag tyckt samma sak för ett litet tag sedan; att något sådant en gång nästan höll på att ta mitt liv ifrån mig. En gammal vana i mig föreslog att jag skulle förneka allt hon påstod att jag var. Men jag kunde inte."

För att förtydliga mitt resonemang på den tiden:
Det handlade om en man som var intresserad av mig, som ovan nämna person varit intresserad av ett tag. Jag kunde inte förneka det, för att jag känt samma sak som hon gjort. Detta handlar inte enbart om utseende, utan den allmänna synen på sig själv och hur äcklad man kan vara av sig själv. När hon bröt ihop framför mig, så var det som om mitt gymnasie-jag ersatte henne. Jag kunde inte förneka, därför att mitt dåvarande jag inte kände samma äckel inför mig själv som jag var just då. Det kändes som om jag skulle förneka mitt gamla jag med en handviftning, som om att sådana känslor inte var legitima om det inte var jag själv som upplevde dem för tillfället.


Inga kommentarer: