onsdag 24 augusti 2011

Plum! Plummon!

Ååååhh! Jag blir så besviken! Av ren tillfällighet hittade jag ett program, som SVT2 visar i repris, som heter Mat som håller. Det är en danska vid namn Camilla Plum som tydligen gjort en hel säsong innehållande hur man preserverar och lagar mat av varenda liten uns av den mat man har hemma. Med andra ord, preservera mat utan hjälp av frysen. Med andra ord, det som jag är otroligt intresserad av just nu. Jag har försökt sluka den mesta information då det gäller att leva så billigt och såpass ekologiskt som möjligt. Detta är förstås en tanke som utvecklats utav 1 ½ års dagdriveri som lämnat mycket tid till att tänka på vad som är viktigt här i livet. Och jag känner det ju mer jag åker till skogarna i Värmland, att nej... Ska jag förstöra all denna fina natur? Leva i överflöd fast jag faktiskt inte ens behöver?

Så surrar det runt i mitt huvud, men samtidigt är det svårt. Och därför har just matlagningsbiten intresserat mig mycket, i och med att det i alla fall är en början. Början på att inte slösa med den fantastiska maten vi ändå kan få tag på.

Och det här programmet! Mat som håller! Det skulle varit perfekt! Men tyvärr så har inte SVTplay rättigheterna att visa det, repriserna är slut, det går inte att ladda ned och det enda stället det går att titta på är på programmets hemsida. Som. Är. På. Danska. Och jag är verkligen sämst på att förstå danska*.



*Hade en intervju med en dansk man en gång som varade i 50(!) minuter. Ärligt talat förstår jag inte hur jag klarade av det. Men tydligen gick det tillräckligt bra för att jag skulle bli erbjuden jobb.


Inga kommentarer: